Lejrskole

Hvert år i maj måned er hele skolen på lejrskole. Det foregår i en turnus mellem fælles lejrskole for hele skolen og lejrskole i teams hvert 2. år.

Det prioriterer vi, fordi :

• det giver sammenhold og oplevelser
  • det har et socialt og fagligt formål
  • vi lærer hinanden bedre at kende på tværs af alder
  • vi er sammen under andre rammer
  • læring er godt, når vi lærer sammen
  • overbygningselever får ansvar – fx for planlægning af et værksted for de mindre børn

Sovedyrsfest

Til den årlige sovedyrsfest på skolen øver de mindre klasser sig inden lejrturen på at sove uden mor og far.
Efter en almindelig skoledag møder børnene ind til aftensmadstid og bliver på skolen, til næste dags undervisning er færdig.

Udlandstur

Hvert år tager skolens 9. kl. på studietur til udlandet. De sidste år har vi været på Island, men tidligere er turen gået til fx Holland, England, Grækenland, Tjekkiet, Spanien m.m.
Som noget nyt er 7. kl. også begyndt at tage på en mindre lejrtur til Tyskland.

Lilleskolefestival

Hvert år i slutningen af skoleåret tager overbygningen på en tredages Lilleskolefestival, der arrangeres på skift af forskellige lilleskoler i Danmark. Gudenåskolen var således arrangør af Lilleskolefestivalen i 2006 og 2016.

På festivalen hygger vi os med andre lilleskoleelever, deltager i workshops, genopfører overbygningens musik-teaterforestilling, og musiklinjeholdet spiller koncert på en af de store scener foran et stort publikum.