VIBEKE TYLÉN – LÆRER

Jeg kom til verden i året 1978 på Holstebro Sygehus. Jeg er vokset op på Fyn, men har boet i Århus hele mit voksenliv. I 2005 blev jeg uddannet fra Århus Dag- og Aftenseminarium, og siden har min drøm været at arbejde som friskolelærer. “Desværre” er mange friskolelærere utrolig glade for deres arbejde, så helt nemt var det altså ikke. I 2018 lykkedes det mig så endeligt, og jeg blev ansat på Gudenåskolen.

Jeg elsker at være lærer af flere grunde. At se børn vokse med skoleopgaverne, fra børnene starter i 0. klasse, til de slutter i 9. klasse, hvorefter de er klar til at lette og flyve afsted ud i den store verden. Og så møde dem senere i livet og høre om deres liv og færden. Relationer, fællesskab og håndværk fylder også i min hverdag som lærer. Jeres børn må trives, hvis der skal foregå læring, og det kræver gode relationer med de andre børn og voksne. Og gode relationer mellem børn og voksne, det giver fællesskaber. Håndværket kan binde os sammen, om det er en skriftlig dansk-opgave, at lære at tænde et bål, at snitte en ske eller lege en matematikleg på fliserne, så binder det os sammen. Derfor er jeg også rigtig glad for at være en del af overbygningens linjefag på Gudenåskolen, hvor jeg underviser i HUD – Håndværk, Udeliv og Design. Fællesskabet på Gudenåskolen er heldigvis stærkt, og det er bare en af de ting, der gør skolen helt unik i mine øjne.

Privat er jeg gift med Kristian med K. Da jeg var 10 år, fortalte jeg mine forældre, at når jeg blev stor, så skulle jeg giftes med Kristian med K – det var nu det bedste. Så da jeg i ’99 læste russisk på Århus Uni, og tutoren hed Kristian med K og viste sig at være ret så sød, ja, så slog jeg til. Vi bor i Finnebyen i Århus i et lille, gult træhus sammen med Jonas, Bastian, Maja, Felix, Matcha og Chili. De første tre er vores børn, som alle går og har gået på Børnenes Friskole i Århus. De tre sidste er henholdsvis vores to pung-flyveegern og så vores røde kat.

Mail: vibeke.tylen@gudenaaskolen.dk