Læsehit

Vi har valgt et fælles fokus på læsning

Sshhhyyyy… Vi læser!
I skoleåret 2009/10 indførte vi på Gudenåskolen et morgenbånd, hvor vi læser. Båndet ligger fra kl. 8.35-9.00 tirsdage, torsdage og fredage. Læsebåndet er et læsehit, der styrker børnenes læselyst, og det er en god måde at starte dagen på, hvor alle hygger sig med læsningen, hjælper hinanden med læsningen, og hvor der er dejligt roligt overalt på skolen.

Hvorfor er det et hit?
Vi ønsker at højne læselysten og give eleverne rum og tid til at fordybe sig i læsningen for at opdage ny viden og få gode oplevelser.
Forskning viser, at jo mere børn læser gennem hele skoleforløbet, jo sikrere og hurtigere læsere bliver de. Man er aldrig udlært læser. Det er en disciplin, der skal trænes og vedligeholdes gennem hele livet; men jo mere man øver sig, des nemmere og sjovere bliver det at læse.
Læsehastighed er desuden en væsentlig faktor i børnenes læseudvikling og videre uddannelse, så også derfor er den daglige læsning så vigtig.

Alle læser
Hele skolen skal læse, fra det ringer ind, og vi opfordrer til, at alle går i gang med det samme. Man kan sagtens finde sin bog frem, allerede inden læreren kommer ind i klassen.
Alle læser, både voksne og børn – også forældre, hvis de er på besøg.
Man kan læse selv eller med en makker, og man kan også læse billedbøger, få læst højt eller høre bånd og bog.
Det er et hit!

Faglig læsning
Fra skoleåret 2011/12 har vi haft et særligt fokus på faglig læsning i læsehit. De voksne arbejder med udvikling af metoder til faglig læsning og har tilknyttet en konsulent fra VIA til at guide os igennem ny viden og didaktiske samtaler.